وام اوراق مسکن 1401 و روش های دریافت و پرداخت
در این مقاله سعی برآن داریم تا به طور مفصل، وام اوراق مسکن 1401 را شرح دهیم. یکی از نیازهای اولیه و مهم انسان، تامین مسکن است. پارامترهای مختلفی، مکان و نوع زندگی افراد را تعیین می کنند. هر فردی با توجه به مسائل شخصی و ویژگی های اجتماعی می تواند اختیاری یا اجباری نوعی از مسکن را برای خود برگزیند.
مسئله مسکن امروزه با توجه به تورم یکی از امور مهمی است که ذهن افراد خصوصا جوانان را درگیر کرده است. اما چون قیمت مسکن با درآمدها، همخوانی ندارد و معمولا برای خرید خانه، پول کم می آورند، نیاز به وام پیدا می کنند.
هر دولتی با توجه به بودجه خود و قیمت مسکن، تسهیلاتی را برای افراد در نظر می گیرد. تسهیلات مسکن انواع مختلفی دارد که هر سال بر حسب تورم و قیمت مسکن، مقدار و شرایط آن تغییرمی کند. خرید اوراق از بورس یا وام بدون سپرده گذاری یکی از مهمترین انواع وام مسکن است. در ادامه به توضیح این نوع وام به طور کامل خواهیم پرداخت.
وام اوراق مسکن یا وام مسکن بدون سپرده گذاری
اوراق مسکن از بورس تهیه می شود و برای دریافت آن نیاز به سرمایه گذاری طولانی مدت نیست. هر یک از این اوراق، پانصد هزار تومان ارزش دارد. به عنوان مثال، اگر شما 50 میلیون تومان وام برای خرید مسکن نیاز دارید، باید 100 عدد برگه اوراق تهیه کنید.
قیمت هر برگ از این اوراق، بستگی به نوسانات بورسی دارد. مثلا الان قیمت اوراق مسکن حدود 80 هزار تومان است. یعنی همان 50 میلیون تومان وام را باید هشت میلیون تومان خرید. برای دریافت قیمت دقیق اوراق مسکن می توانید به سایت بانک مسکن مراجعه نمایید.
در حال حاضر، سقف وام اوراق مسکن برای زوجین در تهران، 200 میلیون تومان و برای شهرهای بزرگ 160 میلیون تومان است. سقف وام اوراق مسکن برای زوجین در شهرهایی با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، 120 میلیون تومان می باشد. نرخ سود این تسهیلات 17.5 درصد و در بافت فرسوده 16 درصد است.
اقساط اوراق مسکن (وام بدون سپرده گذاری)
مدت زمان بازپرداخت وام اوراق مسکن 12 ساله است. سه روش برای بازپرداخت این نوع وام در نظر گرفته شده است.
- روش ساده: مبلغ اقساط در 12 سال بازپرداخت، یکسان است.
- روش پلکانی 3 درصد: در پایان هر سال، سه درصد به مبلغ قسط اضافه می شود.
- روش پلکانی 20 درصد: در پایان هر سال 20 درصد به مبلغ قسط اضافه می شود.
باتوجه به افزایش تورم، انتخاب روش پلکانی مناسبتر است. زیرا مبلغ اقساط در سالهای اول کمتر است. مقدار اقساط وام اوراق مسکن در جدول زیر آمده است.
مراحل دریافت وام اوراق مسکن 1401 از ابتدا تا انتها
دریافت اوراق بانک مسکن شامل مراحلی به شرح زیر است:
1- ثبت نام در سامانه سجام
2- احراز هویت در دفتر پیشخوان دولت و دریافت کد بورسی
3- تشکیل پرونده در بانک مسکن
4- کارشناسی بانک
5- سند زدن در دفترخانه
در ادامه به طور مفصل به توضیح همه موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.
ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی
اگر اقدام به خرید ملکی نموده اید که نیاز به وام اوراق مسکن دارید، باید یک دوره 40 روزه را تا سند زدن ملک طی نمایید. بعد از انتخاب ملک و نوشتن قرارداد در دفتر املاک درای مجوز، کارهای شما تازه شروع می شوند.
خرید اوراق بانک مسکن، مانند خرید سایر سهام در بورس است. ابتدا در سامانه سجام به صورت اینترنتی ثبت نام می کنید.
ثبت نام اینترنتی در سامانه سجام
هنگام ثبت نام در سامانه سجام، وارد کردن کد ملی، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه، کد پستی و شماره شبای بانکی الزامی می باشد.
پس از تکمیل ثبت نام در سامانه سجام، حداکثر ظرف 24 ساعت یک کد رهگیری ده رقمی به تلفن همراه شما ارسال می شود. کار ثبت نام در سامانه سجام بسیار ساده است. اما اگر احساس می کنید انجام دادن آن برای شما دشوار است، دفاتر پیشخوان دولت با گرفتن هزینه، این کار را برای شما انجام می دهند.
پعد از دریافت کد رهگیری ده رقمی در موبایلتان، با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی به دفتر پیشخوان دولت، برای احراز هویت مراجعه نمایید. در این مرحله به شما یک کد بورسی می دهند. از این پس شما می توانید برای خرید و فروش هر نوع سهامی در بورس اقدام نمایید.
ثبت نام در سامانه بانک مسکن برای دریافت وام اوراق بدون سپرده گذاری
برای دریافت وام اوراق مسکن شما نیاز دارید در سامانه بانک مسکن ثبت نام نمایید. برای ثبت نام اوراق بانک مسکن 99 می توانید اینجا کلیک نمایید.
ثبت نام اوراق مسکن در سامانه بانک مسکن
ابتدا وارد سامانه ثبت غیر حضوری تسهیلات می شوید. متقاضی باید از منوی “ثبت درخواست تسهیلات” نسبت به ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک و مستندات در مراحل 6 گانه ( اطلاعات هویتی، اطلاعات ملک، اطلاعات وثیقه، اطلاعات تسهیلات، تایید اطلاعات و پرداخت و ثبت درخواست) اقدام نماید.
در صورت ذخیره صحیح اطلاعات و پرداخت مجموع هزینه های اولیه از طریق درگاه بانک، پیام ” تقاضای شما با موفقیت ثبت شد” در سامانه نمایش داده می شود و به شماره موبایل ثبت شده در سیستم پیامک می گردد. در صورت تایید ثبت درخواست غیر حضوری تسهیلات توسط متقاضی، ادامه فرایند تسهیلات به شعبه مربوطه ارجاع می گردد.
تشکیل پرونده در بانک برای گرفتن اوراق مسکن 1401
بعد از ثبت نام در سامانه بانک مسکن، بانک مسکن با شما تماس می گیرد که برای تشکیل پرونده با مالک به بانک مراجعه کنید.
مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده در بانک جهت دریافت وام اوراق مسکن 1401
1- شناسنامه و کارت ملی خریدار و کپی از تمام صفحات شناسنامه
2- شناسنامه و کارت ملی ضامن با کپی
3- اوراق
4- ضمانت
5- اصل و کپی قولنامه
6- اصل و کپی بنچاق
7- اصل و کپی سند
8- اصل و کپی وکالت نامه ها
9- اصل و کپی شناسنامه و مارت ملی فروشنده
10- جواز ساخت و پایان کار
ضامن باید نامه کسر از حقوق و در صورت لزوم اصل و کپی دفترچه بیمه را به همراه داشته باشد. در این مرحله بانک یک نامه برای شهرداری جهت گرفتن استعلام می دهد که آیا ملک قابل خرید و فروش است و یا اینکه در طرح نباشد. ظرف مدت 24 تا 72 ساعت جواب استعلام را می دهد.
تذکرات مهم درباره شرایط خریدار و فروشنده و ملک در تشکیل پرونده وام اوراق بانک مسکن
1- خریدار نباید قسط عقب افتاده و یا چک برگشتی در شبکه بانکی داشته باشد.
2- کاربری ملک الزاما مسکونی باشد.
3- حضور خریدار و فروشنده هنگام تشکیل پرونده الزامی است.
4- بانک بابت پیگیری پرونده فقط به خریدار پاسخگو می باشد.
5- به ساختمانهایی که بیش از 30 سال از جواز ساخت آنها گذشته باشد، وام تعلق نمی گیرد.
پس از تشکیل پرونده، بانک ملک را برای کارشناسی می فرستد تا کارشناس برای باز دید ملک بیاید. کارشناس به بررسی موقعیت ملک و صحیح بودن آن می پردازد. پس از کارشناسی ملک، کارشناس بانک جواب را به بانک می فرستد.
کارهای دفترخانه برای گرفتن اوراق مسکن
بعد از دریافت جواب کارشناسی، بانک یک دفترخانه را تعیین می کند و نامه ای به دفترخانه جهت تنظیم سند می دهد.
دفترخانه نیز نامه ای جهت دریافت استعلام به دارایی و شهرداری می دهد. البته مدتی است که دفترخانه با گرفتن هزینه، استعلام دارایی را خودش انجام می دهد. اما استعلام شهرداری توسط فروشنده صورت می گیرد. گرفتن استعلام شهرداری و انجام کلیه مراحل آن در مقاله خرید و فروش ملک از مبایعه نامه تا گرفتن سند به زبان ساده بخش استعلام دارایی و شهرداری آمده است. برای اطلاعات بیشتر درباره استعلام شهرداری کلیک کنید.
بعد از گرفتن استعلام دارایی و شهرداری، دفترخانه نامه ای برای بانک به خریدار جهت آماده شدن سند می دهد. بعد از بردن نامه به بانک توسط خریدار، نماینده بانک در هفته دو روز به دفترخانه می رود. نماینده بانک جهت امضا کردن سند به دفترخانه می رود و چک بانک را به دفترخانه می دهد.
دفترخانه هم با گرفتن امضای تحویل، چک را تحویل فروشنده می دهد و سند به نام خریدار می شود اما در رهن بانک است. این نوع سند از انواع سند رهمی محسوب می شود.
خریدار باید دو هزینه سند قطعی و سند رهنی به دفترخانه بدهد. اما فروشنده فقط هزینه سند قطعی را پرداخت می کند. هزینه استعلام دارایی و شهرداری و ثبت به عهده فروشنده است.
امیدواریم با خواندن این مقاله، پاسخ همه سوالهایتان را درباره اوراق مسکن 99 دریافت کرده باشید.
اَبَرهوم
اگر قصد خرید یا اجاره مسکن در اندیشه را دارید حتما با یک دفتر مشاور املاک معتبر مشورت کنید تا خدای نکرده دچار ضرر غیر قابل جبران نشوید. مشاور املاک معتبر باید دارای جواز و کد رهگیری باشد و سابقه خوب و طولانی داشته باشد. سابقه طولانی به این منظور است که اگر به مشکلی در معامله برخورد نمودید، دفتر املاک جمع نکرده باشد و سر جای خود باشد.
اَبَرهوم (مسکن کُهزادی) دارای جواز و کد رهگیری با بیش از 15 سال سابقه درخشان خود، افتخار دارد تا در خدمت مراجعه کنندگان محترم باشد. مشاوره رایگان امور ملکی و پیمانکاری ساختمان خود را به اَبَرهوم بسپارید و آسوده خاطر باشید.
اَبَرهوم از صفر تا صد معاملات ملکی در کنار شماست تا لذت یک معامله خوب را تجربه کنید.
09123060593
ثبت قرارداد با کد رهگیری و هولوگرام در اَبَرهوم با تخفیف